26
huhti
2023

Opineomainen ajatus myynnistä

Älä oleta. 

Sain taannoin toimeksiannon: Tule puhumaan jotain asiakaskohtaamisesta, vuorovaikutuksesta. Tulen mielelläni, vastasin.

Teemahan on helppo, mutta näkökulmia on siihen on paljon. Vuorovaikutuksesta tiedämme jokainen ihan melko lailla ja kokemuspohjaisestikin. Koska tiesin yleisön olevan yrittäjiä, ajattelin silti käsitellä aihetta moninaisesti muutaman päätelmäni kautta (jotka pätevät ihan mihin tahansa ihmissuhteeseen – ei asiakassuhde ole yhtään sen ihmeellisempi asia)

Älä oleta. 

 

kuva: äidin postikorttiarkisto

Mehän ei koskaan tiedetä, missä se meidän asiakas on. Tai kuka se on. Sen vuoksi minusta voisi joskus vähän himmata siitä kohderyhmäajattelusta. Mistä helkkarista voimme oikeesti tietää, mitä nämäkin naiset tässä tarvitsevat, vaikka ovatkin noin kolmekymppisiä aikansa muotipimuja?

Tai tulkitaanpa kuvaa: 

Kikka on siinä uudella työsuhdeautollaan tuonut ystävänsä rannalle, ihan vaan osoittaakseen, että hänen firmallaan menee nyt ihan jees. Silti sillä on rakko jalassa, kun ajokengät hiertävät ja rantahiekassa ei voi olla ajokengissä. 

Koulutusalan yrittäjä Petra esittelee uusinta yrittäjäkoulutustaan Pirkolle, koska Pirkko tarttuu aina uusiin juttuihin ja on ihan höveli rahankäyttäjäkin (ja hän lähti matkaan vain esitelläkseen uuden uikkarinsa). Oikeasti kuitenkin koulutusta tarttis Soile, joka vasemmalla uteliaana yrittää kuunnella, koska häntä kiinnostaisi oman yrityksen perustaminen. Soile puristaa tiukasti itse muotoilemaansa päivänvarjoa – tässä voisi olla tulevaisuuden tuote meille kaikille, todellinen bisnes! 

Kenelle siis Petra sai koulutuksen myytyä? Olisko heti arvattu? Tuliko kaupat?

No, ehkä tuli. 

Ja sekin muuten selviää kysymällä, mutta se onkin jo toinen juttu.

 

kuvalähde: äidin postikorttiarkisto

Jaa kirjoitus
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vastaa