Brändi on kuin yrityksen käyntikortti. Se on ensivaikutelma, jonka vastaanottaja yrityksestä saa. Aina ensivaikutelma ei liity yrityksen visuaaliseen ilmeeseen, vaan usein tunteeseen. Brändi voi herättää luottamusta ja kiinnostusta. Se voi herättää inspiraatiota ja iloa. Brändin ensivaikutelma saattaa myös toisaalta herättää epäilyä ja luottamuksen puutetta. Brändi sijaitsee vastaanottajan ajatuksissa. Millaisia tunteita uskot sinun yrityksesi herättävän ensikosketuksella?
Yrityksen brändin tulee heijastaa sen ydinarvoja ilman että niitä sanotaan ääneen. Toimivassa brändissä yrityksen luoma ensivaikutelma, arvot ja yrityskulttuuri, visuaalinen ilme, monikanavaiset sisällöt ja viestintä kulkevat harmonisesti yhdessä kohti ennalta määriteltyjä tavoitteita.
Mikä on se paljon puhuttu brändi?
Onko se logo, brändivärit ja visuaalinen ilme? Toki.
Onko se yrityksen kasvot, tone-of-voice ja tapa viestiä? Kyllä.
Onko se yrityksen nettisivut, somekanavat ja digitaalinen jalanjälki? On.
Onko se yrityksen arvot ja yrityskulttuuri? Tietysti.
Brändi on kaikkea tätä, mutta myös paljon muuta. Kaiken konkreettisen brändiä tukevan työn lisäksi brändi on tunne, joka asiakkaalle ja sidosryhmille yrityksestä syntyy.
“Brändi on se, mitä ihmiset puhuvat yrityksestäsi selkäsi takana.”
Viisi vinkkiä tehokkaaseen brändityöhön
1. Määritä yrityksesi arvot, strategia ja tavoitemielikuva. Ensimmäinen askel onnistuneessa brändityössä on määrittää yrityksen arvot, tavoitteet sekä strategia niiden tavoittamiseen. Brändin kehittäminen on luovaa työtä, mutta se ei onnistu ilman strategista suunnittelua. Tavoitemielikuva tarkoittaa yrityksen tavoitetta siitä, millaisena hän haluaa brändinsä nähtävän, kuultavan ja koettavan. Pohdi, millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi antaa ja mitä haluat sillä kohderyhmällesi luvata.
2. Selkeytä kohderyhmäsi. Ennen viestimistä on tärkeää tietää kenelle viestitään. Määritä kohderyhmäsi, sen tarpeet ja odotukset. Onko yrityksesi kohderyhmä kuluttaja vai yritys? Tee markkinatutkimusta ja kerää tietoa siitä, millainen kohderyhmä on kiinnostunut yrityksesi tarjonnasta. Tämä vaihe auttaa sinua mukauttamaan brändisi vastaamaan kohderyhmän odotuksia.
3. Luo vahva visuaalinen identiteetti. Brändisi visuaalinen ilme, kuten logo, värit ja typografia, on tärkeä osa brändityötä. Suunnittele visuaalinen ilme huolellisesti ja varmista, että se heijastaa brändisi arvoja ja pääviestiä. Visuaalisen ilmeen sekä brändityön voit myös ulkoistaa alan osaajalle. Ammattilainen osaa tuoda yrityksesi henkiin visuaalisessa ilmeessä, joka tukee tavoittelemaasi mielikuvaa. Muista kuitenkin, että se vaatii myös yrittäjän panoksen, sillä sinä tunnet yrityksesi ytimen parhaiten.
4. Kehitä yhdenmukainen viestintästrategia. Laadi strateginen suunnitelma siitä, miten ja missä viestit yrityksestäsi asiakkaille ja sidosryhmille. Suunnitelma voi sisältää sekä sisäistä ja ulkoista viestintää. Siihen sisältyy markkinointiviestintä, sosiaalisen median strategia, verkkosivujen sisällöt sekä kaikki kanavat, joissa yrityksesi näkyy ja kuuluu. Varmista myös, että kaikki viestintä on yhdenmukaista ja linjassa brändisi kanssa. Merkittävässä roolissa yhteneväisen brändin rakentamisessa on myös yrittäjä itse. Miten sinun työsi näkyy ulospäin? Miten ja missä esiinnyt yritystäsi edustaen? Yrittäjä on yrityksen kasvot sekä työssä että vapaa-ajalla.
5. Kouluta henkilöstöäsi ja tiimiäsi. Onnistuneesta brändityöstä on hyötyä vain silloin, kun koko yrityksesi edustaa sitä. Tiimisi onkin tärkein brändisi edustaja, olipa sitten kyseessä työntekijäsi, alihankkijasi, tiimisi tai muu verkostosi. Varmista, että kaikki sisäistävät brändin, sen arvot ja tavoitteet. Jokaisen verkoston jäsenen työn tulee olla linjassa määritellyn brändin kanssa jokapäiväisessä työssä. Kouluta tiimiäsi ja järjestä brändityöpaja, jotta jokainen ymmärtää ja sisäistää brändin sekä osaa viestiä siitä johdonmukaisesti.
Näillä viidellä askeleella pääset hyvin alkuun brändityössä. On kuitenkin tärkeää muistaa, että brändityö on jatkuva prosessi eikä se ole koskaan valmis. Brändi kehittyy ajan myötä ja yrityksesi on oltava valmis mukautumaan muuttuviin olosuhteisiin ja kohderyhmän tarpeisiin säilyttääkseen brändinsä merkittävyyden.
“Brändi on kaikkien niiden mielikuvien ja tietojen summa, joita ihmisellä on jostain asiasta.”
Ossi Ahto, Anja Kahri, Tuomas Kahri, Marco Mäkinen: Bulkista brändiksi. DOCENDO 2016
Opineon koulutuksissa syvennymme opiskelijoiden kanssa myös brändityöhön ammattitaitoisen kouluttajan sekä konkreettisten työkalujen avulla.
Haluatko mukaan? Alkavat koulutukset löydät täältä.