7
helmi
2024

Miksi hylkäsin yksinyrittäjän? 

Että juuri minä, joka tukevasti seison yksinyrittäjän puolella, hylkäsin yksinyrittäjän tarjouskilpailussa. Miksi ihmeessä?

Kyse ei tietenkään ole tunteellisesta tai parisuhteellisesta hylkäämisestä vaan puhtaasti liiketoiminnallisesta tilanteesta. 

Ostan (paljon!) ulkopuolisia palveluja: koulutusta, markkinointia, hallintoa, verkko-osaamista, mentorointia, visuaalisuutta. Osin näiden ostojen myötä työllistän ja pidän kiireisenä myös liudan yksinyrittäjiä.   

Mutta harmittavan usein minun on yksinkertaisesti hyljättävä yksinyrittäjän palvelut – tai oletetut palvelut. Ja samoista syistä olen kyllä hyljännyt suuremmankin yrityksen palveluja. 

Ja tässä nämä syyt: 

  

1.  Suositus sakkaa näkymättömyyteen.
Markkinoilla on puolestapuhuja tai ystävä, joka suosittelee yrittäjän x palveluja, mutta en löydä hänen kotisivuja tai yhteystietoja ainakaan helposti.

Vinkki: Nakkaa yhteystiedot nettisivuille pysyväksi banneriksi ja laita yhteystiedot Linkkarin profiiliin. En millään haluaisi etsiä tietoja luoja ties mistä.
 

2. Palveluilla ei ole hintaa.
Tarjouksessa ei anneta hintaa vaan pyydetään olemaan yhteydessä lisätietojen kanssa. Hintoja palveluihin ei löydy myöskään nettisivulta.

Vinkki: Paketoi ja tuotteista palvelusi ja nakkaa vaikka alkaen-hinta paketin kylkeen. Säästä kaikkien aikaa kertomalla palveluista mahdollisimman paljon. Älä räätälöi kaikkea.

 

3. Panostus ei tunnu eikä näy.
Jos odotan viikon vastausta tai saan kirjoitusvirheitä vilisevän sähköpostin, tilanne on käytännössä jo ohi. Joskus viesti voi tulla ajallaan, mutta en  tunne yrittäjän kiinnostusta tarjoamaani työhön/asiakkaaseen eli minuun. Käytännössä panostusta ei ole, mikä on toimiva mainos myös tulevaan työnjälkeen.

Vinkki: Organisoi viestintäsi niin, että asiakas tulee kuulluksi ajoissa. Omaksu lämpimät ja innostuneet ilmaisumuodot, osoita arvostus. 

 

4. Ei verkostoa.
Jos haluan ostaa markkinointia, näkisin mielelläni yksinyrittäjän taustalla tiimin, joka palvelut tarjoaa. Mitä laajemmat palvelut tarjolla on, sitä helpompi minun on ostaa. Tiimi luo vahvuutta ja uskottavuutta siitä, että osaamista on tarjolla monialaisesti ja tilaamani työ tulee tehdyksi. Se vahvistaa myös sen, etteivät työt jää tekemättä, jos yksinyrittäjän käsi vaikka murtuisi.

Vinkki: Kerää ympärillesi asiantuntijatiimi, joka kristallisoi tarjontasi sekä palvelusi ja jonka avulla olet samalla viivalla kuin isommatkin yritykset. Muista myös vaalia ja johtaa tiimiäsi. 

Joten vaikka kuinka haluaisin tukea yksinyrittäjyyttä ja olla aina yksinyrittäjän puolella, niin muun muassa näiden tekijöiden vuoksi jouduin ”hylkäämään” yksinyrittäjän ja valitsemaan kokonaisuutena valloittavan tarjouksen ja tekijätiimin.  

Yksinyrittäjälle ulkoistamisessa on kuitenkin myös paljon hyviä puolia, kuten ketteryys. Pidäthän kuitenkin yksinyrittäjä huolta siitä, et nä edel mainitut tekijät ovat kunnossa. Sil takaat, et pärjäät kilpailussa isompien tekijöiden joukossa.  

Näitä kaikkia kehityskohteita käymme läpi muuten Opineon koulutuksissa. Tutustu alkaviin koulutuksiin osoitteessa www.opineo.fi  

Jaa kirjoitus
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Vastaa

Tilaa Opineon uutiskirje ja liity uudistuvien yrittäjien joukkoon!

Kirjoitan mielelläni ajankohtaisista ilmiöistä oppimisen ja yrittäjyyden kentällä.

Lukeminen ja ajatustenvaihto edistää ideointia ja toki on tärkeää verkostoitua.

Liity siis joukkoomme tilaamalle uutiskirje!